Archives Leden 2019

Plyometrie – dynamit ve vašich svalech

Plyometrie se tváří jako nově objevená tréninková metoda, která spočívá v aktivizaci maximálního počtu svalových vláken v co možná nejkratším čase. Cílem je přeměna struktury vláken, především ve svalech dolních končetin tak, aby se vytvářela tzv. bílá rychlá vlákna, která jsou zodpovědná za rychlý pohyb – výbušnost. Pravdu je, že se nejedná o žádnou novinku ze západních gymů, nýbrž o metodu využívanou sovětskými atlety již od sedmdesátých let minulého století.
siluety skokanů

Fyziologický základ

Soubor výbušných cvičení má za úkol aktivovat tak zvaný myotatický reflex, který v těle slouží jako obranný mechanismus před natržením svalu. Funguje tak, že vnitřní receptory ve svalu poznají, že byl prudce natažen. Aby se nenatrhl, vyšlou do svalu signál, který jej okamžitě stáhne. Tento systém je autonomní, neuvědomujeme si ho a vůli nelze spustit.

Svaly a šlachy jako pružiny

Svaly a šlachy mají schopnost se chovat jako pružina. Nejlepší bude vše uvést na příkladu. Základním cvikem plyometrie je výskok. V něm nejdůležitější roli hrají čtyřhlavý sval stehenní, lýtkové svaly a jejich šlachy (mj. achilovka). Před odrazem dojde díky flexi v kolenním kloubu k natažení „pružin“ (svalů a šlach). Prudká natažení předního stehna a lýtky aktivuje myotatický reflex, při odrazu tak svaly pracují z části volně (aktivní odraz) a z části díky tomu, že se na základě reflexu snaží co nejrychleji stáhnout, aby se neutrhly.
parkourista v parku

Výskok není jen záležitostí nohou

Celé tělo musí při správném výskoku spolupracovat. Jde nám o to se dostat co nejvýše v co nejkratším čase. Tomu napomáhají doprovodné pohyby. Nejdůležitější z nich je aktivní švih rukou vzhůru. Tento pohyb celý výskok inicializuje. Následuje napřímení hlavy, trupu a vymrštění boků vpřed. Tím dojde k přetížení svalů, „pružiny“ se smrští a uvolní nashromážděnou energii.
Tréninky provádějte s dostatečným odstupem, neboť takto přetížené svaly potřebují delší čas na regeneraci. A bez ní je cvičení bezcenné. Nejen že vám hrozí zranění šlach a svalů, ale tělo nedostane čas se adaptovat na zvýšenou zátěž, neutvoří se nová rychlá vlákna a cvičení bude mít opačný efekt.

Nakupujte semínka na klíčení z prověřených zdrojů

Naklíčená zelenina ve spíži nebo v kuchyni je spíše známkou toho, že potraviny špatně skladujete, nachází se tu moc dlouho, v místnosti je příliš velké vlhko nebo teplo, plodům schází dostatek slunečního světla, aby z nich vyrostl zdravý kus, vhodný ke konzumaci. Takovéto klíčky jsou sice jedlé, ale nepříliš výživné. Jen vás upozorňují na to, abyste zeleninu a plody skladovali na jiném místě a za příhodných podmínek.

rozvoj

Právě slunce je tím zásadním pramenem pro dostatečnou tvorbu výživných látek, antioxidantů a vitamínů. Rozhodně přínosnější je vysadit do truhlíku nebo na záhon ozimou cibuli a špenát než se spoléhat na náhodně vyrašené výhonky pochybného složení z cibule v plastové bedýnce ve spižírně. Na jaře přijdou vhod čerstvé zelené natě kopřiv, pampelišek, petržele, pažitky, ale co v zimě?

Zima ovšem neznamená mimořádný útlum přísunu živin, neboť zeleninu nakoupíme v supermarketu bez ohledu na roční období, ovšem můžeme si pomoci i doma, a to formou cíleného nakličování semínek. Vypěstované klíčky v klíčících miskách nebo sklenicích z kvalitních zdrojů (semen na klíčení https://www.nakliceno.cz/seminka-na-kliceni/, nikoliv na sadbu) mají pak mnohem vyšší potenciál výživové hodnoty než zelenina z marketu.

Klíčit lze téměř cokoli, s výjimkou velkých fazolí, tedy hrách, cizrnu, čočku, ječmen, pšenici, oves, žito, slunečnici, řeřichu, hořčici, brokolici, bazalku, sezam, sóju, pohanku, ředkvičky, vojtěšku, dýni, proso a spoustu dalších plodů.

řeřicha

Pozor na jedovatý solanin

Mějte se však na pozoru před klíčky z brambor. Brambory obsahují jedovatý solanin, který hlízy chrání před napadením škůdci. Nejvyšší koncentrace je v ještě nedozrálých nazelenalých hlízách, a především v klíčcích. Jedovatá je dokonce i celá rostlina včetně květů, solanin se z hlíz vytrácí teprve po dokončení procesu dozrávání. Nevýhodou tohoto toxinu je, že jej nelze eliminovat varem, můžete se tedy velice snadno přiotrávit.